De 5 meest gemaakte fouten in de sportschool

De decembermaand staat weer voor de deur en daar komen de nodige calorierijke feestdagen bij kijken. Om je fit te blijven voelen, is het verstandig om daarom regelmatig naar de sportschool te gaan.

Het is echter wel van belang om geen fouten te maken tijdens het sporten, als je blessures wilt voorkomen en je doelen wilt behalen. Onderstaande fouten komen vaak voor. En door er bewust van te zijn ga jij ze vanaf nu niet meer maken.
1. Te lichte of juist te zware gewichten
Vaak wil je zo snel mogelijk resultaat boeken. Gebruik dan niet meteen de zwaarste gewichten, want dat kan zorgen voor blessures. Maar maak het je ook niet te makkelijk door alleen lichte gewichten te pakken, waardoor spieren nauwelijks getraind worden. Luister goed naar je lichaam, maar blijf jezelf wel uitdagen.
2. Continu dezelfde routine
Door continu dezelfde routine te volgen in de sportschool, bouw je spieren op en went je lichaam aan de work-out die je doet. Een goede zaak, tot op zekere hoogte. Want met dezelfde intensiteit verbruik je steeds minder calorieën. Het gevolg? Je ziet niet het resultaat dat je wil. Zorg daarom voor meer variatie.
3. Verkeerde volgorde
Je hoeveelheid energie is helaas niet oneindig en daarom dien je deze slim te verdelen. Samengestelde oefeningen waarbij meerdere spiergroepen tegelijk actief zijn, kosten de meeste energie. Daarom is het verstandig om hiermee te beginnen. Daarnaast kun je alleen alles uit grote spiergroepen zoals de rug, borst en benen halen wanneer je deze aan het begin van je work-out doet.
4. Geen cardio?
Veel sporters zijn zo gefocust op het opbouwen van spieren, dat ze in de sportschool alleen bij de gewichten te vinden zijn. De afwisseling met cardio is echter essentieel om zowel vet te verbranden als spiermassa op te bouwen.
5. Focus op favoriete spiergroepen
Vaak ben je geneigd om de spieren te trainen die het sterkst zijn. We halen er de meeste voldoening uit omdat deze oefeningen ons goed af gaan. Toch zal je ook de minder sterke spieren moeten trainen om je gehele lichaam evenveel aandacht te geven. 
Maar het belangrijkst: door te proberen om meer te bewegen, ben je al een heel eind op weg. Ga dus vooral door of durf die eerste stap te zetten.

Met de winter voor de deur is het belangrijk dat we onze vitamine aanvullen, uitermate belangrijk voor het juist functioneren van het lichaam.

Bij HLTHY krijgt u kwaliteits-producten voor een aantrekkelijke prijs, via de HLTHY button onder de website.

Wat doen vitamine precies???

Vitamines en mineralen hebben meer overeenkomsten dan verschillen. In het lichaam zijn beiden onmisbaar bij veel processen. Het belangrijkste verschil tussen vitamines en mineralen is een scheikundig verschil. Vitamines komen uit de levende natuur en kunnen door sommige planten of dieren zelf gemaakt worden, terwijl mineralen uit de dode natuur komen en door planten moeten worden opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water.

Mineralen en spoorelementen zijn, net als vitamines, stoffen die het lichaam niet zelf aan kan maken. Ze zijn onder andere nodig bij de regulatie van enzymen en hormonen. Het verschil tussen mineralen en spoorelementen is de hoeveelheid waarin het lichaam ze nodig heeft. Van mineralen heeft men meer nodig dan van spoorelementen.

Nog niet van alle mineralen en spoorelementen is aangetoond dat ze essentieel zijn, d.w.z. absoluut noodzakelijk voor het functioneren van het lichaam. Bekend is dat de mineralen calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor essentieel zijn. Essentiële spoorelementen zijn jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, seleen en molybdeen.

Evert-Jan Postema